Нав’язливі дзвінки,
«листи щастя», погрози… Так професійні «вибивачі боргів» тероризують українців,
які з різних причин не сплачують кредити або є поручителями. Тому не дивно, що
у пересічних українців при слові «колектор» виникають не найприємніші
асоціації. Хто ж такі колектори та чому українці воліють з ними не мати справ?
Чи законна їх діяльність та як захиститися від протиправних дій "вибивачів
боргів"?
Ø
Хто такі
колектори та які правові підстави їх діяльності?
Колекторські фірми з’явились
в Україні не так давно. Після «банкопаду» 2013-2017 років, коли збанкрутувало
96 банківських установ, у колекторських фірм побільшало клієнтів, адже Фонд
гарантування вкладів передав більшість «проблемних» кредитів ліквідованих
банків колекторам.
В Україні діяльність
колекторів хоча й не заборонена, але водночас чітко не врегульована спеціальним
законодавством. Це призводить до численних порушень прав та законних інтересів
боржників і створює умови для діяльності так званих «чорних колекторів», які
нерідко порушують закон.
В Україні діяльність
колекторів хоча й не заборонена, але водночас чітко не врегульована спеціальним
законодавством. Це призводить до численних порушень прав та законних інтересів
боржників і створює умови для діяльності так званих «чорних колекторів», які
нерідко порушують закон.
Наразі Верховна Рада
України для врегулювання колекторської діяльності та захисту боржників від
недобросовісних дій колекторів прийняла у першому читанні законопроект.
Як відомо, основна
функція колекторів – стягнення заборгованості з боржника. Колекторські фірми
повинні мати ліцензію на здійснення інформаційно-консультативної діяльності.
Ø
Як мають
діяти колектори?
Примусово стягнути
заборгованість в рамках закону можна лише за рішенням суду, що набрало законної
сили, з дотриманням вимог, передбачених Законом України «Про виконавче
провадження».
Це означає, що колектори
у жодному разі не мають повноважень самостійно примусово стягнути борг
(наприклад, виселити людину з житла, забрати автомобіль чи будь-яке інше майно
боржника).
Колектор може і має діяти
двома шляхами. По-перше, усно, письмово чи у телефонних розмовах нагадувати
боржнику про необхідність добровільно погасити прострочену заборгованість. Але
робити це тактовно і ввічливо, без жодних протиправних дій щодо боржника чи
інших осіб (психологічного тиску, погроз, залякувань, фізичного впливу тощо).
По-друге, у разі несплати заборгованості звертатися до суду.
Крім того, колектор у
своїй діяльності не має права порушувати положення законів щодо нерозголошення
банківської таємниці та захисту персональних даних боржника.
Ø
Що робити,
якщо вам зателефонував колектор?
Найперше, що потрібно
зробити, якщо з вами почали контактувати колектори, так це впевнитися, що вони
діють на законних підставах. Вимагайте договір між кредитором та колектором
(якщо колектор діє як посередник або є вашим новим кредитором). Законодавство у
даному випадку на вашому боці, адже згідно з частиною 2 статті 517 Цивільного
кодексу України боржник має право не виконувати свого обов’язку
новому кредиторові до отримання доказів переходу до нового кредитора прав у
зобов’язанні.
Ø
Хто такі
«чорні колектори»?
«Чорними колекторами» у
народі називають недобросовісних колекторів, які застосовують незаконні методи
роботи, у тому числі і фізичне насильство. Їх діяльність заборонена законом,
оскільки є протиправною.
Фактично «чорні
колектори» є злочинцями і діють за наступною схемою: перекуповують борг, який
тривалий час не сплачується, за відносно невелику суму (зазвичай від 5% до 30%
реальної фактичної заборгованості), після чого самостійно «нараховують»
боржнику шалені штрафи, неустойки, пеню, упущену вигоду тощо, а це незаконно.
Далі починають психологічно та фізично залякувати боржника: представляються
правоохоронцями і погрожують судом та в’язницею у разі, якщо особа негайно не
віддасть борг, телефонують боржнику та його рідним з погрозами, приходять
додому в нічний час, намагаються проникнути в житло, погрожують фізичною
розправою або застосовують фізичну силу, поширюють неправдиву інформацію про
боржника з його фото, анкетними даними, копією паспорта тощо.
Якщо справді є
заборгованість по кредиту, слід пам’ятати, що її необхідно сплачувати, але
наявність у особи непогашеного кредиту не є підставою для протиправних дій відносно
неї.
Ø
Як
захиститися від протиправних дій колекторів?
Якщо вам телефонують
колектори і при цьому тиснуть або погрожують, необхідно опанувати себе,
спілкуватися ввічливо і тактовно, не зриваючись на крик та погрози у відповідь.
При цьому доречно встановити на мобільний телефон додаток, який записує всі
ваші розмови, і при спілкуванні з колектором вказати, що записуєте телефонну
розмову – у майбутньому це слугувати доказом у разі неправомірних дій відносно
вас (тиску, погроз, вимагання, шантажу тощо).
Якщо йдеться про кредит,
який ви взагалі не брали (наприклад, хтось взяв кредит і вписав вас
поручителем, вказавши всі ваші контакти, а ви нічого про це не знали, або коли
позичальник вказав кредитору ваш номер телефону замість свого), - спробуйте
пояснити колекторам цю ситуацію. У разі якщо ви знаєте позичальника, зв’яжіться
з ним і наполягайте, щоб він негайно вирішив дане питання. Але якщо вам не
припиняють телефонувати – краще змінити номер.
Колектори не мають права
розголошувати персональні дані боржників, проте такі випадки непоодинокі. Аби
залякати та психологічно зламати людину, «вибивачі боргів» дозволяють собі
розклеювати фото з ганебними надписами, розголошувати конфіденційну інформацію,
погрожувати, вламуватися до оселі, псувати майно, застосовувати фізичну силу
тощо. У такому випадку раджу негайно звертатися до поліції з заявою про злочин,
а також до суду щодо захисту персональних даних.
Ø
Юридичний
супровід не завадить
У процесі спілкування з
колекторами доречно мати юридичний супровід, тим більше що держава надала
унікальну можливість отримати безкоштовно юридичні консультації, а в окремих
випадках – і захист, представництво у суді, складання процесуальних документів.
Нагадуємо, що правова допомога надається Сновським бюро правової
допомоги з 9-00 год. до 18-00 год. з понеділка по
п'ятницю за адресою: м. Сновськ, вул. Миру 51а, тел.: (0254) 2-13-48.
За правовою допомогою звертайтесь до
Менського місцевого центру з надання БВПД з 8-00 год. до 17-00 год. за адресою:
м. Мена, вул. С. Титаренка 6а, тел.:
(0244) 3-30-01.
Єдиний телефонний номер системи
безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103.
Комментариев нет:
Отправить комментарий