Повноваження органів місцевого самоврядування в об’єднаних територіальних громадах
Об’єднання громад необхідне для концентрації людських, інфраструктурних, земельних ресурсів, щоб нова адміністративна одиниця стала більш потужною та спроможною. Жити у такій громаді для людини означає - мешкати в селі з тим самим комфортом, що і в місті, користуватися транспортом, медичними послугами, мати якісну освіту, доступ до адміністративних і побутових послуг тощо. Але логічно, що цього лаконічного пояснення недостатньо для того, щоб зрозуміти: яким чином доволі бідні сільради стануть раптом багатшими.
Один з головних принципів децентралізації - розподіл повноважень згідно з принципом субсидіарності, відповідно до якого найбільше повноважень мають ті органи влади, які є найближчими до людей, і на рівні яких вирішення завдань та надання послуг є найбільш ефективним та найменш ресурсовитратним. Концепцією передбачено закріплення за громадами (села, міста) найбільшого переліку повноважень. Органи місцевого самоврядування отримають необхідні кадрові, фінансові ресурси та інфраструктурний потенціал для належного виконання повноважень.
Власні повноваження об’єднаних територіальних громад передбачають: планування розвитку громади та формування бюджету; бюджети об’єднаних громад переводяться на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, оскільки вони урівнюються в повноваженнях з містами обласного значення. Ці громади вже не залежатимуть ні від району, ні від міста, ні від області. Фінансування стане дворівневим, прямим: від держави — безпосередньо громаді; економічний розвиток, залучення інвестицій, розвиток підприємництва; управління земельними ресурсами і тими, які знаходяться за межами населених пунктів; надання дозволів на будівництво, прийняття будівель в експлуатацію.
Також вони передбачають розвиток місцевої інфраструктури: утримання вулиць і будівництво доріг; тепло-, газопостачання і водовідведення та благоустрій території; організація пасажирських перевезень; контроль виконання рішень ради та громадська безпека силами місцевої (муніципальної) варти; надання житлово-комунальних послуг (теплопостачання і водовідведення, управління відходами, утримання об’єктів комунальної власності); пожежна охорона.
Делеговані повноваження об’єднаних територіальних громад передбачають: соціальна допомога через територіальні центри; адміністративні послуги через центри їх надання; управління школами та дитсадками; первинна медична допомога; утримання та організація роботи будинків культури, клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків.
Ресурсна база об’єднаних територіальних громад. Об’єднана громада одержує додаткові фінансові та майнові ресурси: 60% податку на доходи фізичних осіб; 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів; 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності; 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт); 100% єдиного податку з підприємців; 25% екологічного податку; державні субвенції (медична, освітня); право розпоряджатися землями на території об’єднаної територіальної громади; інші податкові та неподаткові надходження (ст.64, 69-1, 71 Бюджетного кодексу України). Крім того, в об’єднаних громадах мешканці мають бути забезпечені послугами, що надаються органами державної влади: виплата пенсій, субсидій, забезпечення пільгами; контроль санітарного та епізоотичного стану; казначейське обслуговування; реєстрація актів цивільного стану та інші повноваження, які передбачені ст.ст. 89, 91 БКУ.
Практичне підтвердження задекларованих державою переваг об’єднання громади отримали в напрямках формування та управління бюджетом громади. Крім того, встановлені наступні збори та інші платежі до місцевих бюджетів об’єднаних територіальних громад: державне мито; збір за місця для паркування транспортних засобів; туристичний збір; плата за ліцензії та сертифікати на певні види господарської діяльності; надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності; рентні плати за користування надрами (в т.ч. для видобування корисних копалин та в цілях, не пов’язаних з їх видобуванням), за спеціальне використання води та водних об’єктів, лісових ресурсів. Такі платежі зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування за місцем розташування відповідних природних ресурсів, а щодо водних об’єктів – за місцем податкової реєстрації платника рентної плати; орендна плата за водні об’єкти, їх частини, що надаються в користування на умовах оренди; кошти від реалізації безхазяйного майна (у тому числі такого, від якого відмовився власник або отримувач), знахідок, спадкового майна (у разі відсутності спадкоємців), майна, одержаного територіальною громадою в порядку спадкування чи дарування; концесійні платежі щодо об’єктів комунальної власності; частина чистого прибутку комунальних підприємств, що вилучається до бюджету; плата за надання адміністративних послуг, адміністративні штрафи та штрафні санкції; 75% коштів відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; 50% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; 10% вартості питної води від суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють реалізацію питної води через системи централізованого водопостачання з відхиленням від відповідних стандартів; власні надходження бюджетних установ, що утримуються за рахунок відповідного місцевого бюджету; цільові та добровільні внески підприємств, установ, організацій і громадян до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища; надходження до цільових фондів, утворених місцевими радами; різноманітні трансферти (базова дотація, медична та освітня субвенція, капітальні трансферти); кошти від відчуження комунального майна та від продажу прав на земельні ділянки; повернення кредитів, наданих з місцевих бюджетів індивідуальним сільським забудовникам; повернення кредитів, наданих з місцевих бюджетів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво та придбання житла, а також пеня і відсотки за користування ними; надходження в рамках програм допомоги і грантів міжнародних фінансових організацій та ЄС; інші доходи.
Також на розвиток інфраструктури громади держава виділяє додаткові кошти (перспектива для нашого краю - близько 24 млн грн). Старости по селах матимуть повноваження видавати довідки (у них будуть свої печатки). І старости входитимуть виконкому об`єднаної громади.
Об’єднання громад необхідне для концентрації людських, інфраструктурних, земельних ресурсів, щоб нова адміністративна одиниця стала більш потужною та спроможною. Жити у такій громаді для людини означає - мешкати в селі з тим самим комфортом, що і в місті, користуватися транспортом, медичними послугами, мати якісну освіту, доступ до адміністративних і побутових послуг тощо. Але логічно, що цього лаконічного пояснення недостатньо для того, щоб зрозуміти: яким чином доволі бідні сільради стануть раптом багатшими.
Один з головних принципів децентралізації - розподіл повноважень згідно з принципом субсидіарності, відповідно до якого найбільше повноважень мають ті органи влади, які є найближчими до людей, і на рівні яких вирішення завдань та надання послуг є найбільш ефективним та найменш ресурсовитратним. Концепцією передбачено закріплення за громадами (села, міста) найбільшого переліку повноважень. Органи місцевого самоврядування отримають необхідні кадрові, фінансові ресурси та інфраструктурний потенціал для належного виконання повноважень.
Власні повноваження об’єднаних територіальних громад передбачають: планування розвитку громади та формування бюджету; бюджети об’єднаних громад переводяться на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, оскільки вони урівнюються в повноваженнях з містами обласного значення. Ці громади вже не залежатимуть ні від району, ні від міста, ні від області. Фінансування стане дворівневим, прямим: від держави — безпосередньо громаді; економічний розвиток, залучення інвестицій, розвиток підприємництва; управління земельними ресурсами і тими, які знаходяться за межами населених пунктів; надання дозволів на будівництво, прийняття будівель в експлуатацію.
Також вони передбачають розвиток місцевої інфраструктури: утримання вулиць і будівництво доріг; тепло-, газопостачання і водовідведення та благоустрій території; організація пасажирських перевезень; контроль виконання рішень ради та громадська безпека силами місцевої (муніципальної) варти; надання житлово-комунальних послуг (теплопостачання і водовідведення, управління відходами, утримання об’єктів комунальної власності); пожежна охорона.
Делеговані повноваження об’єднаних територіальних громад передбачають: соціальна допомога через територіальні центри; адміністративні послуги через центри їх надання; управління школами та дитсадками; первинна медична допомога; утримання та організація роботи будинків культури, клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків.
Ресурсна база об’єднаних територіальних громад. Об’єднана громада одержує додаткові фінансові та майнові ресурси: 60% податку на доходи фізичних осіб; 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів; 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності; 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт); 100% єдиного податку з підприємців; 25% екологічного податку; державні субвенції (медична, освітня); право розпоряджатися землями на території об’єднаної територіальної громади; інші податкові та неподаткові надходження (ст.64, 69-1, 71 Бюджетного кодексу України). Крім того, в об’єднаних громадах мешканці мають бути забезпечені послугами, що надаються органами державної влади: виплата пенсій, субсидій, забезпечення пільгами; контроль санітарного та епізоотичного стану; казначейське обслуговування; реєстрація актів цивільного стану та інші повноваження, які передбачені ст.ст. 89, 91 БКУ.
Практичне підтвердження задекларованих державою переваг об’єднання громади отримали в напрямках формування та управління бюджетом громади. Крім того, встановлені наступні збори та інші платежі до місцевих бюджетів об’єднаних територіальних громад: державне мито; збір за місця для паркування транспортних засобів; туристичний збір; плата за ліцензії та сертифікати на певні види господарської діяльності; надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності; рентні плати за користування надрами (в т.ч. для видобування корисних копалин та в цілях, не пов’язаних з їх видобуванням), за спеціальне використання води та водних об’єктів, лісових ресурсів. Такі платежі зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування за місцем розташування відповідних природних ресурсів, а щодо водних об’єктів – за місцем податкової реєстрації платника рентної плати; орендна плата за водні об’єкти, їх частини, що надаються в користування на умовах оренди; кошти від реалізації безхазяйного майна (у тому числі такого, від якого відмовився власник або отримувач), знахідок, спадкового майна (у разі відсутності спадкоємців), майна, одержаного територіальною громадою в порядку спадкування чи дарування; концесійні платежі щодо об’єктів комунальної власності; частина чистого прибутку комунальних підприємств, що вилучається до бюджету; плата за надання адміністративних послуг, адміністративні штрафи та штрафні санкції; 75% коштів відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; 50% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; 10% вартості питної води від суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють реалізацію питної води через системи централізованого водопостачання з відхиленням від відповідних стандартів; власні надходження бюджетних установ, що утримуються за рахунок відповідного місцевого бюджету; цільові та добровільні внески підприємств, установ, організацій і громадян до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища; надходження до цільових фондів, утворених місцевими радами; різноманітні трансферти (базова дотація, медична та освітня субвенція, капітальні трансферти); кошти від відчуження комунального майна та від продажу прав на земельні ділянки; повернення кредитів, наданих з місцевих бюджетів індивідуальним сільським забудовникам; повернення кредитів, наданих з місцевих бюджетів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво та придбання житла, а також пеня і відсотки за користування ними; надходження в рамках програм допомоги і грантів міжнародних фінансових організацій та ЄС; інші доходи.
Також на розвиток інфраструктури громади держава виділяє додаткові кошти (перспектива для нашого краю - близько 24 млн грн). Старости по селах матимуть повноваження видавати довідки (у них будуть свої печатки). І старости входитимуть виконкому об`єднаної громади.
Комментариев нет:
Отправить комментарий