понедельник, 22 декабря 2014 г.

Як дійти згоди й відновити баланс інтересів?

Міркуваннями з цього приводу поділився заступник голови районної ради В.М. Запорожець. Пропонуємо інтерв’ю з ним, присвячене так званій комунальній проблематиці, яка вже тривалий час турбує місцеву територіальну громаду.

- Віталіє Миколайовичу, якою зараз є роль органів влади та місцевого самоврядування в питаннях формування тарифів на житлово-комунальні послуги?
- Повноваження як райдержадміністрації, так і райради та міськради чітко визначені діючим законодавством. Щоб не переобтяжувати читачів розлогим цитуванням законів, зауважу: якщо вести мову про процес підвищення тарифів на водопостачання та каналізацію в Щорсі, ініційований ПрАТ «Комунальник», то цю ситуацію треба розглядати, ґрунтуючись на законі «Про місцеве самоврядування в Україні». Річ у тім, що погодження тарифів належить до компетенції навіть не міськради, а міськвиконкому. (Наскільки відомо, так і чинять у сусідніх зі Щорсом райцентрах). Можливо, з огляду на суспільну значимість питання було вирішено розглянути його на сесії міськради. Тричі поспіль депутати збиралися, але остаточного рішення не ухвалили. Чітко прослідковувався конфлікт інтересів: з одного боку – надавачі послуг наполягали на підвищенні ціни, а з другого – частина споживачів заперечувала проти такого кроку.
На мою думку, основна причина виникнення кризи – це відсутність довіри населення міста до аргументів ПрАТ «Комунальник» та приватна форма господарювання надавача послуг (до речі, єдиного такого на теренах області). Якщо б людям детально і достовірно розповіли про підстави подорожчання води та каналізації – більшість би врахувала такого роду інформацію. Зрештою ж, економічна ситуація в країні – доволі непроста, складно всім категоріям населення, тож і акціонерам підприємства варто було б подумати про пошук ефективних шляхів господарювання та використання орендованого майна,зниження виробничих витрат, перегляду складових тарифів тощо.
- Наскільки дієво впливає громадська думка на ухвалення рішень органами влади та самоврядування?
- Посадові особи райдержадміністрації, депутати районної та інших місцевих рад у різний спосіб дізнаються про те, що найбільше турбує людей: регулярно розглядаються письмові звернення, проводиться особистий прийом громадян, за графіком влаштовується прямий телефонний зв’язок з населенням району. Зрештою, ніхто й ніколи не відмовляв у безпосередньому спілкуванні на злободенні теми під час робочих зустрічей з виборцями. Усе почуте від них у тій чи іншій формі знаходить своє відображення при ухваленні остаточних рішень. Разом з тим проблеми мають розв’язуватися з урахуванням усіх наявних аспектів. Але дехто із наших земляків не сприймає таких реалій, наполягаючи на правильності лише власного бачення ситуації. І за таких умов місія органів самоврядування – допомогти сторонам знайти оптимальний варіант, своєрідну золоту середину, щоб дійти згоди.
- То до яких дій вдалися райрада та райдержадміністрація для врегулювання тарифного питання?
- Передовсім – шляхом особистої участі в заходах, організованих міськрадою. Я і голова райдержадміністрації П.Л. Мірошниченко, бачачи невдоволення людей, відчуваючи напругу навколо питання підняття тарифів, взяли участь у роботі сесії міськради та висловили свою думку. Про те, щоб якимось чином дистанціюватися від проблеми, мова не йшла. До речі, практично половина народних обранців міста проігнорувала пленарне засідання вищого представницького органу
Питання можливого зростання тарифів обговорювалося на засіданні громадської ради при РДА у доволі широкому колі учасників. Коли ж 28 жовтня відбулася емоційна сесія міськради з приводу тарифів, буквально на наступний день райдержадміністрація та райрада спільно звернулися з листом до обласного сектору державної інспекції з контролю за цінами. Подібну ініціативу підтримала і сесія райради на запит депутата Л.Данилової. Була внесена пропозиція – просити провести перевірку суб’єкта господарювання (ПрАТ «Комунальник») на предмет дотримання законодавства при розрахунках економічно обгрунтованих витрат з надання послуг з водопостачання та водовідведення. Схоже звернення планували спрямувати і до територіального відділення Антимонопольного комітету України, але там пояснили, що перевіряють тільки забезпечення єдиного для всіх підходу до формування тарифів на ЖКП згідно з постановою Кабінету Міністрів. У зазначеному зверненні наголошувалося, що причиною громадського збурення у райцентрі став намір ПрАТ «Комунальник» на першому етапі підняти тарифи на 18-46%, а на другому – ще на 8-16%. Тобто було чітко окреслене існування проблеми. (Також окреме звернення від райдержадміністрації та райради з копіями обговорення теми тарифів на сторінках газети «Промінь» було направлено і до облдержадміністрації, в Чернігів). У листопаді першою надійшла відповідь з Києва – від державної інспекції України з контролю за цінами, підписана заступником її голови Є.О. Ларіним. У тексті, серед іншого, йшлося про те, що раніше Держінспекція здійснювала контроль за дотриманням центральними й місцевими органами виконавчої влади та самоврядування, суб’єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Проте, згідно із діючим законодавством, тепер перевірку діяльності ПрАТ «Комунальник» можна здійснити винятково з дозволу Кабінету міністрів або за власною заявкою цього суб’єкта господарювання. Держцінінспекція не виключає можливості отримання урядового дозволу на проведення такої перевірки в майбутньому.
Згодом надійшла відповідь з облдержадміністрації, де констатовано, що згідно із Законами «Про житлово-комунальні послуги» та «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги належать органам місцевого самоврядування, у нашому випадку - виконкому Щорської міськради. Причому тарифи встановлюються не нижчими за економічно обґрунтовані витрати на їх надання. Підприємства-надавачі комунальних послуг, які не є ліцензіатами спеціальної всеукраїнської комісії, що здійснює держрегулювання в цій сфері, вже не повинні отримувати висновки держцінінспекції. (Це стосується передовсім невеличких суб’єктів господарювання). Департамент житлово-комунального господарства облдержадміністрації відповідно до існуючих повноважень може надавати методичну допомогу при здійсненні розрахунків та порядку встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги. Але ПрАТ «Комунальник» зі Щорса за такого роду допомогою не звертався. Принагідно було повідомлено, що незалежні експертні висновки щодо розрахунку тарифів проводить Інститут місцевого розвитку (м.Київ, вул.Ігорівська,14-А). Тож міськраді варто подумати над цим та замовити проведення незалежної експертизи запропонованих тарифів. Крім того, в облдержадміністрації висловили думку про те, що можливим варіантом зменшення розмірів тарифів є оптимізація витрат, зокрема – шляхом об’єднання водогінних мереж у Щорсі (які нині обслуговуються «Комунальником» і дільницею Конотопського БМЕУ-5). Серед іншого, на мою думку, – це і надання пільг «Комунальнику» за оренду водопровідно-каналізаційної мережі, але депутати міськради вперто ігнорують неодноразові звернення підприємства з цього питання.
- А яка ситуація по інших районах?
- За даними департаменту житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та інфраструктури облдержадміністрації, станом на 1 грудня 2014 року в сфері водопостачання серед райцентрів найвищими були тарифи у Щорсі (7 грн. 56 коп. за куб.), Новгороді-Сіверському (7 грн. 30 коп.), Корюківці (7 грн. 32 коп.), Бобровиці (8 грн. 43 коп.). Найнижчими – у Куликівці (4 грн. 22 коп.) і Борзні (4 грн. 82 коп.). У решти міст і селищ ця цифра коливається в межах 5-6 гривень. У п’яти райцентрах у березні та жовтні ціни на воду підвищилися, а ось у Талалаївці тариф незмінно діє аж з 2010 року (6 грн. 18 коп.).
Стосовно водовідведення, то картина наступна: лідери – Щорс (23 грн. 90 коп.), Новгород-Сіверський (21 грн. 6 коп.), Мена (20 грн. 11 коп.). Близькі до них Семенівка (19 грн.) та Козелець (18 грн. 94 коп.). Натомість у Талалаївці – 2 грн. 18 коп., у Коропі – 6 грн. 76 коп., у Сосниці – 7 грн. 54 коп. Знову ж таки, в березні та жовтні поточного року в чотирьох райцентрах тарифи підвищувалися, а в Талалаївці все лишається незмінним вже протягом семирічного періоду. До вищенаведеного слід додати, що тарифи нашого «Комунальника» наведені без урахування зростання з 22 грудня. Тоді, безумовно, Щорс посідатиме перше місце в області за вартістю послуг водопостачання та каналізації. Такі реалії наводять на певні роздуми.
- Яким же чином виходити з ситуації найбіднішим щорсівчанам?
- Добре відомим і дійсно ефективним механізмом підтримки соціально незахищених верств населення є оформлення субсидій на житлово-комунальні послуги. Хоча вже є певні новели – знижено норми споживання, зокрема, й на воду для отримувачів субсидій. Решта користувачів буде прагнути до жорсткої економії, тобто збільшення обсягів споживання води не відбудеться.За інформацією управління соцзахисту райдержадміністрації, станом на 15 грудня 2014 року в Щорсі правом на субсидії вже скористалися: 514 сімей на воду та водовідведення у тій частині, яка обслуговується ПрАТ «Комунальник», і 229 сімей – на водопостачання, що забезпечується дільницею БМЕУ-5. Загальна сума державної допомоги складатиме 68 тис. 122 грн. для 743 сімей.
- Чи реально у Щорсі досягти хоча б умовного громадського консенсусу в питанні тарифоутворення?
- Для початку кожна сторона – і «Комунальник», і споживачі – повинні навчитися краще чути одне одного, позбавитися упередженості. Зрештою, всі ми належимо до однієї громади і маємо вміти знаходити спільну мову. Хоча моя особиста думка, як людини, котра мешкає в двокімнатному помешканні багатоквартирного будинку: ситуацію, коли у структурі сімейних витрат за чотири види житлово-комунальних послуг половина суми – це платня за воду і вивезення рідких нечистот, нормальною і зрозумілою назвати складно.
- Дякую за розмову.

Інтерв’ю взяв
Олег МІРОШНИЧЕНКО

Комментариев нет:

Отправить комментарий